podmínky a prostředí, ze kterého dítě pochází a snaží se svými prostředky nedostatečné a škodlivé vlivy kompenzovat a přínosné mateřským soukromým školám Osnici podporovat. Havlínová, Podmínky pohody a zdraví v mateřské škole Pohodu chápeme jako subjektivní pocit zdraví. Zdraví je objektivně zjistitelným a také ověřeným stavem. Mezi pohodou a zdravím je vzájemný interakční vztah. Pocit zdraví je pro člověka výslednicí jeho tělesné, duševní a společenské pohody. To platí u dospělých i u dětí.Předškolní dítě se velmi rychle vyvíjí po stránce fyzické i psychické. Aby tento vývoj probíhal rovnoměrně a harmonicky, je nutné, aby byly uspokojovány všechny potřeby dítěte. Základem je dostatek volného pohybu, správná výživa, prostor ke hře a prostředí bez stresu. Stres je jeden z faktorů, které mohou vývoj dítě negativně ovlivnit. Hodně stresu a stresových situací je škodlivé v každém věku. V mateřské škole můžeme stresu zabránit například pravidelným denním režimem, pravidly, přátelským prostředím, dostatečným počtem pedagogů na počet dětí a tím, že děti nebudeme hodně zatěžovat. Havlínová, Duševní pohoda dítěte Zdravá mateřská škola podporuje a respektuje charakteristický duševní vývoj Osnici soukromá mateřská škola předškolního dítěte. Posiluje a povzbuzuje sebedůvěru, chrání dítě před situacemi a vlivy, které nemusí zvládat a jsou pro něj Osnice stresující. Navozuje kladné emoční stavy a citové vztahy, vyhledává přirozené příležitosti ke cvičení odolnosti. Základem duševní Kocanda
pohody je zdravé sebevědomí. Přístup k dítěti je založen na úctě k jeho osobnosti a individuálním schopnostem. Ditě by mělo zažívat pocit úspěchu, uznání a pochvaly. Ve výchovném prostředí škodí duševní pohodě zejména stres, který je doprovázen negativními plavání dětí v Praze západ Osnici