podobě předlohy nebo poprosila někoho, kdo už měl obrázek hotový a měl tam stejný prvek, aby mu ukázal, jak ho nakreslil. Někdy se také sama nabídla, že dítěti ukáže, jak nakreslit to či ono. V obou školkách byl navíc ve významné míře přítomen i nepřímý, neřízený rozvoj komunikativní kompetence, k němuž docházelo prostřednictvím volné komunikace dětí. Během kreslení si děti živě a volně povídaly s ostatními. Komentovaly, co kreslí a co nakreslí. Kreslení jim tak dávalo prostor vyjadřovat své myšlenky nahlas, dát najevo svoje názory, mateřskou školou Jílovištěm postoje a preference, oponovat, diskutovat např. Já namaluju toho Pižlu a travičku a kytičky. Já udělám slunečnici, to je moje nejoblíbenější kytka, jako ty zrníčka Potřebuju černou., To bude pidibagříček, hihi. Co třeba zlatý bagr Nebo oranžový A tady mu soukromou školu mateřskou Jíloviště nakreslím andělíčky. A bude černej. Krásná je černá Mě se nelíbí černá., A můj bude červený domeček budka. Ne, můj bude žlutý. Praha 16 Já ho udělám zlatý tohle je zlatá. Nene, to není zlatá. To je taková béžová, odpovídá paní učitelka, když se jí na to jeden z chlapců zeptá. Vidíš, zdůrazňuje ten, co měl pravdu., Můžeš tam klidně nakreslit podle své fantazie, radí jednomu chlapci jiný., Koukej, jakýho dělám obrovskýho šneka, a úplně do kopečka Umíš takhle velkýho šneka Uá Ten je obří. Já teda neumím hehe., A co třeba Lahovičky uklízet, pane volí jeden chlapec vůči druhému dospělácký tón hlasu. Někdy děti mluví také k paní učitelce např. Tak tohle se mi fakt
nepovedlo, reaguje jeden chlapec na předchozí slova učitelky Já jsem zvědavá, komu se to povede. Tak ten papír fakt otoč odpovídá mu soukromé mateřské školy Jíloviště učitelka s vtipným použitím stejného důrazu na ono slovo na znamení, že to má znovu zkusit z druhé strany., Paní učitelko, já jsem tam Praha 12 udělal i satelit., Paní učiteko, oni mají anténu a komín, a nedořekne jiný chlapec. Řekni to hezky, opravuje ho učitelka, paní učiteLko, Barrandov říká mu, jak to má být správně., Paní učitelko, mně se to tady trošku nepovedlo, dožaduje se jiné dítě pochopení. Ale vždyť to máš