učení a nabývání zkušeností. Dále tamtéž, s. však zdůrazňuje I příprava na školu má být pro dítě hrou. Shrneme li to, dítě je v předškolním věku účastníkem tří významných prostředí rodiny, která je mu zdrojem jistoty a bezpečí, skupiny vrstevníků, která je Blatiny vůči němu rovnocenná, umožňuje jeho sebepotvrzení, seberealizaci, sociální osamostatňování a rozvoj prosociálního chování, a mateřské školy, která mu poskytuje získání kompetencí, které jsou důležité pro jeho další integraci do společnosti s. Tato integrace se Praha 17 však neděje jen zprostředkováním vzdělávacího obsahu tzv. formálního kurikula, ale především prostřednictvím tzv. skrytého kurikula, mateřským soukromým školám Dobrovíze které spočívá v přenosu norem, hodnot a souboru znalostí osvědčených v sociální interakci. Mateřská škola tak vlastně učí o mnoho více, než hovoří, že učí Filagová, s. Filagová dodává, že o mateřské škole se v souvislosti s tímto tématem začíná mluvit až nyní, kdy se zjišťuje, že už zde se dítě začíná učit pravidlům společenského styku a komunikace, kompromisu, zvykat si na zátěžové situace a rozvíjet další schopnosti, které mohou být užitečné pro pozdější zvládání životních situací Koťa, Havlík in Filagová, s. Dobrovízí soukromou školu mateřskou Filagová sem řadí postupné zvykání si na hromadnou povahu života ve školce dítě někdy musí čekat, učitelka je tu zpravidla jedna pro několik dětí, hračky jsou společné, na časovou organizaci volné a řízené činnosti, prostorovou organizaci a také na určitou hierarchii
školky jako instituce na neposluchy je tu všemocná paní ředitelka. Dodává však, že uvedený výčet není zatím vůbec úplný. Jackson mateřské soukromé škole Dobrovízi tamtéž, s. se v této souvislosti zabýval také učením se návyku čekat tiše, procvičováním překážek, zvykem být neustále zaměstnaný, spoluprací nebo zvykem chovat se zdvořile. Kaščák v souvislosti s tím hovoří o tzv. přechodových rituálech, které doprovázejí a navazují přechod z jednoho sociálního stavu člověka do jiného in Švaříček, Šeďová et al., s. Patřil by sem například přechod z Bílá Hora rodiny do mateřské školy nebo následný přechod z ní do školy základní. Kaščák také říká, že v mateřských školách má poměrně Petřiny významná část každodenních aktivit povahu drobných, plnohodnotných rituálů. O rituálech je možno hovořit tehdy, pokud současně