knížku, kterou začala číst kolegyně nebo kterou mají rozečtenou, a nečtou si vždy pohádky samy dopředu. Ani třetí příběh však u dětí neuspěl, neboť neporozuměly jeho komplikovanému ději ani ponaučení, proto byla kniha následně učitelkami vyřazena. Pokud je dostatek Praha 16 času a zároveň jsou děti hodné, čtou někdy učitelky dětem dvě pohádky za sebou. Po přečtení pohádky pak obejdou děti, zakryjí je a někdy je pohladí po tváři. V první školce se to ukázalo být dalším malým zvykem, neboť učitelka vždy obešla všechny děti a každé soukromé mateřské školy Choteč pohladila, aby se jim dobře spalo. Občas se však zklidňování dětí po pohádce, zvláště ve druhé školce, dělo i prostřednictvím napomínání, čímž učitelka zdůrazňovala to, že děti už mají být klidné. Po přečtené pohádce vždy v obou školkách následovalo poslouchání pohádek nebo písniček na CD. Pohádky vybírané k poslechu na CD byly v první školce tradiční K. J. Erben, ve druhé autorské večerníčkové Pohádky z pařezové chaloupky Křemílka a Vochomůrky, Krtek. CD bylo vždy puštěno po celou dobu spánku či odpočinku, což mne zprvu překvapilo, ale zjistila jsem, že děti i při tlumeném zvuku přehrávače bez problémů usnuly. Naopak se zdálo, že se doopravdy Chotče mateřským soukromým školám uklidňují až při něm, neboť dokud učitelka vyprávěla, většina z nich nespala. V jistém smyslu tak můžeme říci, že zatímco Ohrada vyprávěné pohádky plní úlohu děti vnitřně zaujmout, potěšit a pomáhají budovat vzájemný důvěrný vztah mezi nimi a učitelkou,
pohádky nebo písničky přehrávané z CD mají za cíl dítě opravdu uklidnit a uspat. Na druhou stranu jsou však díky nim také zohledňovány souromých mateřských škol Choteč ty děti, kterým se zrovna spát nechce a bez poslechu pohádky by se nudily a kvůli tomu možná i rušily ostatní. Ve druhé školce platil pro větší děti po spaní jiný specifický zvyk spojený s pohádkou. Ta při něm vystupovala v podobě zvláštní sankce, která byla ve své Luka podstatě sankcí falešnou, neboť byla u dětí velmi oblíbená. Jednalo se o to, že kdo je při převlékání před pohádkou poslední v postýlce, vypráví ostatním dětem po spaní pohádku známou nebo vymyšlenou, vtip nebo hádanku. Vtipy bývají nejpopulárnější. Jedna dívka mi pak vyprávěla sama a plynule dlouhý vtip o Pepíčkovi, který se naučila od jednoho chlapce ze školky. Při této zdánlivě