před pobytem venku. Čtení pohádky před spaním následovalo vždy každý den po obědě. Několik málo kreslení pohádky navazovalo na pohádku přečtenou před spaním, tudíž bylo zařazeno těsně po době spánku a odpočinku. Receptivní činnosti Hlavní receptivní činností Luka v souvislosti s pohádkami a nejčastější činností s pohádkami vůbec bylo v obou školkách čtení pohádek před spaním, které probíhalo každý den. Do této skupiny činností lze však díky mnoha podobnostem zařadit i jakákoli ostatní čtení pohádky, po kterých následují různorodé aktivní činnosti. Pro lepší přehlednost se však v této kapitole budu zabývat pouze čtením pohádek před spaním a společným Zbuzanech mateřským soukromým školám převyprávěním s tím, že je čtenář nyní obeznámen s touto pozoruhodností. Čtení pohádek před spaním aneb Jako doma s maminkou Čtení pohádek před spaním probíhalo v obou školkách velmi podobným způsobem. Děti se převlékly do pyžam, lehly si do připravených postýlek a soukromé mateřské školy Zbuzany paní učitelka jim začala číst pohádku. Děti byly vždy na začátku předčítání jemně nabádány, aby pozorně poslouchaly. Cílem toho bylo jednak navodit u nich samotných atmosféru klidu a soustředění, jednak je celkově zklidnit, aby mohly po pohádce usnout, nebo alespoň klidně odpočívat. Zvykem v první školce bylo, že děti, které chtěly poslouchat pohádku, měly ruce založené pod hlavou a pozorně Praha 13 poslouchaly. Tento zvyk měly už docela zautomatizovaný a paní učitelkou byl také mírně vyžadován tím, že jim ho občas připomínala.
Učitelky v obou školkách ukazovaly dětem při čtení obrázky z knížky. V první školce byly děti také před každým čtením seznamovány