vyprávění pohádky také prostor, kde se lidé mohou setkávat navzájem i každý sám se sebou. Černoušek s. to nazývá spoluprožíváním. mateřskou školou Únětic Práce s pohádkou v předškolním věku tendence současných metodik a konceptů V této podkapitole se věnuji třem současným tendencím v práci s pohádkou, kterých jsem si všimla v různých metodikách a dalších zdrojích. První z nich klade důraz na hodnotu pohádky Úněticím mateřské soukromé škole spočívající v tom, že si díky ní může dítě odžívat nepříjemné pocity a problémy, se kterými se na své vývojové cestě setkává. Tuto tendenci u nás reprezentuje například internetový projekt studentů Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity s názvem Bibliohelp online. Autoři se spojili s řadou odborníků z řad pedagogiky i psychologie s cílem vytvořit takový seznam dětské literatury, který se nějakým způsobem vztahuje k problémům, se kterými se mohou děti toho kterého věku setkat a které mohou prožívat. Speciálně dětská sekce nese název Pohádkoterapie a knihy jsou v ní rozděleny do různých kategorií, například rodina a nevlastní rodina, sourozenecké vztahy, strachy a Výhledy fobie, škola, výchova a zlozvyky, vztahy a změny v životě. Pohádky jsou také členěny podle věku dítěte, pro který jsou určeny. Většina Budovec z nich jsou pohádky autorské, ale jsou zde zařazeny i pohádky tradiční. U každé doporučené knihy je přitom uveden obsah ponaučení i praktický návod, jak s knihou pracovat. Obsahuje zejména nápady, o čem si nad knihou společně popovídat, návrhy otázek na zamyšlení a
další možnosti rozvíjení konkrétního příběhu a ponaučení do vlastního života dětí např. kreslení, hra, dramatizace Bibliohelp, Podbaba online. Důraz na různorodé aktivity, kterými je pohádkový příběh dále rozvíjen a vztahován k vlastnímu životu dětí, je druhou tendencí, které jsem si všimla i v dalších současných metodikách. Pohádka v nich slouží jako zajímavý, obohacující a dětem blízký soukromé mateřské školy Únětice základ pro zpravidla řízené činnosti, které si díky tomu zachovávají charakter hry. Různé tvořivé nápady, jak z pohádky vyjít, přesáhnout její rámec a podpořit či posílit její potenciál a smysl v rámci rozvoje dítěte ve spoustě různých oblastí, se objevují v Baba mnoha metodikách např. Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí, Můj svět a pohádka, Výtvarné práce s pohádkami, Rozvoj grafomotoriky a podpora psaní, Ani den bez pohádky, Nedokončené pohádky, Draka je lepší pozdravit aneb O etiketě, Jóga, hry a pohádky, souromých mateřských škol Úněticích Třetí současnou tendenci v práci s pohádkami reprezentuje projekt Celé Česko čte dětem online, který přišel s výzvou Čtěme dětem minut