emocí, estetického, sociálního a mravního cítění, rozšiřování zásoby poznatků a zásoby slovní, rozvoj schopnosti naslouchat a vyprávět a také rozvoj zájmu o pohádky, příběhy a knihy všeobecně Černoušek, Příhoda, Herudková, Petrželka, Červenka, Poláchová, Svým obsahem pohádka podporuje u dětí schopnost řešit problémy. Prostřednictvím pohádkových postav se dítě dozvídá, jaká řešení určitého problému k cíli vedou a jaká ne např. pomoc druhému může vést k oplátce, zpravidla nic se nezíská sobectvím, někdy je důležitá trpělivost atp Cesty pohádkových hrdinů dítěti ukazují, které vývojové kroky jsou potřebné pro splnění úkolu, jaké překážky je třeba překonat a jaké proměny podstoupit Kastová in Struková, Pohádky dětem přímo neukazují, jak problémy řešit, ale mateřské soukromé škole Roztokách spíše jak k jejich řešení přistupovat. Pomáhají totiž modulovat aktivitu či pasivitu Černoušek, s. Podle Černouška tamtéž, s. pohádky Budovec odrážejí vnitřní život člověka, zejména to, jak prožíváme přechod od dětství k dospělosti, rozvoj od nezralosti ke zralosti. Způsob, Výhledy jak se děti naučí k problémům přistupovat, se pak promítne do celoživotního postoje k řešení problémů tamtéž. V souvislosti s psychoanalytickými teoriemi se objevila ještě další funkce identifikace s pohádkovým hrdinou. Díky tomu, že dítě s hrdinou jeho příběh mateřským soukromým školám Roztok spoluprožívá, odžívá si vlastní podobné negativní pocity, které jsou v realitě příliš tíživé strach, smutek, nejistotu a další
Herudková, s. Fabinová, s. srov. Bettelheim, von Franz, Vyskytují li se v pohádkách frustrující životní situace, dokáže vyprávění skončit u zdárného konce a nikdy nenechá děti na pochybnostech otevřeného konce či nevyřešené situace Černoušek, s. Pohádka v tomto smyslu poskytuje informace o vnitřních problémech lidských bytostí a správných řešeních jejich nesnází Bettelheim, Dává dítěti ujištění, přijetí jeho vlastní zkušenosti Někdo, třebas je to vymyšlená postava, prožíval něco podobného jako já Uplatňuje se při