pro ně chystat činnosti a těšit se na ně. Přijímat vyprávění děti s porozuměním, i když nám to nepřináší žádné významné poznatky, ale uspokojuje nás jejich radost z toho, že nám něco mohou sdělit a my je posloucháme. Radovat se cítit smutek podle pocitů dětí. Malešicím souromých mateřských škol Nebrat na sebe roli učitelky, když přicházíme do práce, a sundávat ji když odcházíme. Být přirozeně naladěni na soužití s takto malými dětmi, aniž tím trpíme. Po svých záznamech v mateřských školách se plně ztotožňuji s danou myšlenkou Koťátkové že učitelka by v mateřské škole měla mít ráda děti. Taková učitelka je k dětem vřelejší, komunikativnější, je víc mateřská. Domnívám se, že tyto vlastnosti dopomáhají k tomu, aby se učitelce s dětmi lépe pracovalo a komunikovalo. Oproti tomu, když byla ve třídě učitelka, kterou soukromé mateřské školy Malešice již práce nebavila a už měla dětí tzv. dost, přístup dětí byl odlišný od toho, který měly děti v přítomnosti učitelky, kterou práce s nimi bavila. Čepičková s. uvádí osobnostní kompetence učitelek mateřských škol, které by učitelka mateřské školy měla mít. Kompetence by měly obsahovat Psychickou odolnost a fyzickou zdatnost Empatii, toleranci Osobní postoje a hodnotové orientace Osobní dovednosti Zborov řešení problému, kooperace, kritické myšlení Osobní vlastnosti zodpovědnost, důslednost, přesnost, aj Podstatnou vlastností pedagoga v Skalka mateřské škole je umění aktivně naslouchat a schopnost empatie. Naslouchání je součást mezilidské komunikace a má svoji významnou hodnotu
stejně důležitou jako vlastní sdělování a vyjadřování myšlenek. Koťátková, s. Učitelky nejenže naslouchají rodičům, ale i dětem samotným. Aktivní naslouchání ze strany učitelek vůči dětem je důležité také pro vytvoření a fungování pozitivních vztahů mezi nimi. Jarov Aktivní naslouchání spočívá v soustředěnosti na to, co druhý říká, ve snaze porozumět jak obsahu, tak jeho emocionálnímu stavu. Koťátková, s. Naslouchání je podle Moserové nejdůležitější komunikativní dovedností vůbec, ale není jednoduché tento proces umět. Podle ní je důležité vědomě akceptovat druhého člověka, snažit se porozumět jeho reakcím, cílů a potřebám. Učitelka nasloucháním mateřským soukromým školám Malešic věnuje dítěti svůj čas, pozornost, respektuje ho jako partnera, dává mu najevo city a důvěru. Naslouchající učitelka vyjadřuje radost, kadeřnice nejblíže Prahy 9 Malešic