rytmická stránka aktivity. Naproti tomu učitelky využívají básničky a říkanky v menší míře jako doplněk ke hře. To je celkem Dolní Počernice soukromé mateřské školky pochopitelné, neboť hra dítěte je spontánní a může odrážet realitu, těžko si však dítě bude hrát podle básničky zde by bylo vhodnější zvolit pohádku. Pro procvičení důvtipu dětí nevyužívají učitelky básničky ani říkadla, oproti tomu se objevovaly poznámky, že pro procvičení důvtipu užívají hádanky a vtipy. Dětské encyklopedie volí učitelky nejčastěji, když si připravují materiály k povídání o realitě. Jak naznačuje další preferovaná odpověď, učitelky volí práci s encyklopedií především při práci s předškoláky. Méně už používají encyklopedie jako prostředek k samostatnému učení dítěte. Navíc encyklopedii nepovažují ani za dobrý informační zdroj samy pro sebe. Pouze z něj čerpají pro přípravu materiálů. Z dosavadních výsledků vyplývá, že dnes učitelky v Jahodnice mateřské škole využívají jako didaktickou pomůcku, v závislosti na žánru literatury je literatura pro děti využívána jako inspirace pro hru, praktická učební pomůcka a nebo jako zdroj informací pro děti. Využívání literatury pro děti učitelkami v mateřských školách Zabývala jsem se také výzkumnou otázkou, jakou literaturu pro děti učitelky nejčastěji využívají v mateřských školách. K této Praha 14 výzkumné otázce se vztahují dotazníkové otázky Nejprve mi dovolte se zeptat, jaké literární žánry využíváte při vzdělávání dětí souromých mateřských škol Dolních Počernic
nejčastěji následují možnosti Má druhá otázka se týká preference české a zahraniční literatury, využíváte raději literaturu pro děti od českých autorů nebo od zahraničních následují možnosti Dětské časopisy mají své místo v literatuře pro děti. Které časopisy Vy osobně používáte následuje výběr z konkrétních titulů Po zpracování dat jsem zjistila, že nejvíce učitelky v mateřských školách využívají pohádky a povídky. U tohoto žánru navíc preferují české autory, důležitá je pro ně také kvalita díla. Druhým