životního prostředí České republiky. Tato příručka si klade za cíl zprostředkovat učitelům aktuální informace týkající se zdraví a soukromé mateřské školy Skalka zdravého životního stylu. Každá kapitola je uzavřena další doplňující literaturou. Machová a kol., Zdraví patří k nej významnějším hodnotám života každého jedince. V literárních zdrojích nalezneme spoustu definic zdraví, z nichnejznámější je od Světové zdravotnické Skalka organizace WHO z roku Stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody, a nikoli pouze nepřítomnost nemoci nebo vady. WHO, Předností Zahradní Město zmíněné definice je to, že si všímá současně negativního zdraví, tedy nemocí i vad, a jednak pozitivního zdraví, tedy stavu pohody. Holčík, Křivohlavý uvádí k tomuto pojetí několik kladných i záporných reakcí, které vedou kritiky definice WHO k tomu, že o ní hovoříme jako o rétorice, utopii, mýtu apod. Ze slovního vymezení WHO vyplývá, že přívlastek zdravý již nepopisujeme pouze se stavem mateřské soukromé škole Skalce našeho těla, jako dříve, ale i se stavem duševním a sociálním. Zdraví chápe holistický, což potvrzuje dřívější chápání tohoto pojmu, které původně znamenalo celek. Holistické, označováno také jako celistvé pojetí zdraví neodděluje tělesné zdraví od duševního či sociálního. Svobodová o holistickém pojetí zdraví uvádí, že je zapotřebí naučit se chápat zdraví jako celkový pocit pohody, spokojenosti a vyrovnanosti, jenž může mít pozitivní vliv i na ty oblasti, kde již vznikla nerovnováha nebo dokonce onemocnění. Pojem zdraví
má tři dimenze, které jsou navzájem těsně spojené. Hovoříme o tělesném, duševním a sociálním zdraví. Machová a kol, Tělesné zdraví Skalkou mateřskou školou se obvykle dává do souvislosti s nepřítomnosti nějaké nemoci nebo vady. Znamená udržení fyziologických funkcí orgánů, biologickou integritu člověka jako celku a nenarušenost tělesných funkcí. Duševní zdraví zahrnuje také emocionální stránku, vztahuje se k Zborov intelektuálním schopnostem a k subjektivnímu hodnocení vlastního zdravotního stavu. Sociální zdraví je schopnost navazovat sociální