také názory v tom, co literatura pro děti rozvíjí. Dle dotázaných nejvíce rozvíjí jazyk a řeč, poté emoce a city, následně poznávací procesy, psychiku dítěte a rozlišování reality a fantazie. Pokud tedy srovnám získaná fakta, můžu říci, že úpadek literární gramotnosti u dětí nejvíce zasáhne jazykové a řečové schopnosti. To můžeme vidět již v praxi, že pokud dítě nemá kontakt s mluveným slovem, samo málo mluví a neprocvičuje jazyk, má v životě velké potíže s vyjádřením svých myšlenek, také se čtením a psaním. Emoce a city jsou v dnešní době také potlačovány. Děti nedokáží v řeči vyjádřit svoje city, navíc jsou k ostatním netolerantní až dokonce Jahodnice sobecké a agresivní. Na vině jistě může být i nedostatek literatury v životě dítěte. Pokud žije pouze realitou a učí se chování dle chování lidí kolem sebe, může se stát, že si osvojí i špatné návyky. Hrdinové v knihách, zvláště pak v pohádkách s dětským hrdinou, dávají dobrý příklad a tak je využívání literatury velmi důležité. Je dobře, že si toto uvědomují učitelky v mateřských školách a částečně tak mohou suplovat rodiče. Rozdíly ve využívání literatury pro děti podle vzdělání a délky praxe u učitelek Hostavicím soukromých mateřských školách Poslední mnou zvolená výzkumná otázka se zabývá tím, zda se liší výběr literatury pro děti podle vzdělání a délky praxe učitelky. K souromých mateřských škol Hostavic této výzkumné otázce se vztahovaly dotazníkové otázky Jaké máte nejvyšší ukončené vzdělání výběr z možností Jak dlouho již Praha 14
působíte v MŠ výběr z úseků po letech Z celkového počtu respondentů, učitelek v mateřské škole, má šedesát šest učitelek, tedy středoškolské vzdělání. Zbylých dotazovaných učitelek má vysokoškolské vzdělání. Titul Bc. má dotazovaných, titul Mgr. dotazovaných. Lehovec Procentuální vyjádření druhu vzdělání u dotazovaných učitelek. Co se týče délky praxe, ze dotazovaných učitelek má více než let praxe. dotázaných učitelek má praxi deset až devatenáct let, pracuje v mateřské škole až let, celkem dotázaných má praxi méně než pět let a zbylých má praxi v délce až let. Procentuální vyjádření délky praxe u dotazovaných učitelek. Největší rozdíly jsem při hostavické pražské hlídáte dítěte