učitelky v rámci evaluace hodnotí. Jak učitelky hodnotí rozvoj dítěte v předčtenářské gramotnosti jsem zjišťovala též v rozhovorech i Podbaba pozorováním. Učitelky se nezaměřují na hodnocení rozvoje dítěte pouze v jedné vzdělávací oblasti, ale hodnotí pokroky dítěte komplexně jako souhrn všech dovedností. Ve všech navštívených mateřských školách hodnotí učitelky pokroky dětí, převážně pozorováním dítěte a zaznamenáváním pokroků do hodnoticích tabulek. Tři mateřské školy používají způsob hodnocení dle systematických dokumentů Oregon SUKY Jiráskův test a hodnocení provádí průměrně dvakrát do roka. Avšak učitelky zaznamenávají i soukromé mateřské školy Podbaba významné pokroky dítěte v průběhu celého roku. Dále učitelky vytváří portfolio dítěte, kde vkládají v průběhu roku pracovní listy, kresbu a výtvory dítěte, podle kterých je možné též hodnotit pokroky a vývoj kresby v průběhu času. Ilona mají tam graf, mají tam i kresbu, protože když dítě vstupuje do školky, tak my je necháme nakreslit postavu, potom tu postavu kreslí na Vánoce a potom to kreslí ještě v červnu, takže to se tam objeví ty pokroky, jsou tam krásně vidět, takže během těch třech let ta kresba se tam objeví několikrát. Hedvika ty jednotlivý věci, co od dětí získáme, si jakoby schováváme a tvoříme z nich záznamy, které jsou vlastně u Baba každého dítěte a z nich potom podle časového postupu evaluujeme ten postup té zralosti dítěte. Dalším způsobem hodnocení je autoevaluace, soukromé mateřské školky Podbaby
kde učitelky hodnotí svoji práci. Tato evaluace vlastní činnosti se dělá po ukončení práce, kterou učitelka vedla, tedy po týdnu nebo Budovec ukončení tematického bloku. Učitelky pak ohodnotí, jak se jim podařilo dosáhnout vzdělávacího cíle. Toto hodnocení se více vztahuje na soukromou školu mateřskou Podbabě práci učitelky nežli k rozvoji každého dítěte. Petra My vlastně vedeme ty týdenní plány, do kterých si zaznamenáváme ty činnosti a potom máme evaluaci a zapisujeme si k těm činnostem, jak se nám to povedlo, kdo se třeba zúčastnil, kdo nespolupracoval, to si zapisujeme do soukromé mateřské školy Podbaba těch týdenních plánů, takže týdně, pak samozřejmě to hodnotíme s paní učitelkou, předáváme si informace, protože ona tady je a já tady nejsem a vlastně když přijdu, řekne mi, povykládá co dělali, co se dělo, kdo spolupracoval, kdo nespolupracoval. Dále učitelky umožňují dětem vlastní sebehodnocení, které se provádí po ukončení činností, kde se každé dítě má možnost vyjádřit, jak se mu při práci dařilo či nedařilo. Ilona ty děti se stejně zhodnotí samy, protože máme ty hodnotící kroužky. Shrnutí, srovnání, diskuze