vyhraňuje převaha jedné ruky. Dominance jedné ruky je podmíněna zejména převahou jedné mozkové hemisféry nad druhou. Pokud je činnost obou Rajská zahrada hemisfér stejná, mluvíme o tzv. ambidextrii, což je nevyhraněná lateralita. Čížková, Předškolní dítě cvičí svou zručnost v mnohých hrách, například s pískem, kostkami, plastelínou, ale nejvíce v kresbě, kde se uplatňuje rychlý růst rozumového pochopení světa. Rajskou zahradou soukromých mateřských školách Tříleté dítě ovládá své pohyby rukou natolik, že mu nedělá obtíže napodobit různý směr čáry, dokáže napodobit vertikální, horizontální i kruhové čáry, ty dokáže napodobit podle předlohy. Ve třech letech ovládá i kresbu křížku, v pěti letech je schopno napodobit čtverec, v šesti letech trojúhelník. Současně roste schopnost vyjádřit kresbu vlastní představou. Když se o to pokusí tříleté dítě, obyčejně jen něco načmárá a dodatečně to pojmenuje, čtyřleté dítě již nakreslí realističtější obraz. Kresba pětiletého soukromá mateřská škola Rajskou zahradu dítěte už odpovídá předem stanovené představě. Motorický vývoj v předškolním věku bychom mohli označit jako neustálé zdokonalování, zlepšování pohybové koordinace a elegance. Pohyb zůstává nej přirozenější činností dítěte. Čížková, Vývoj poznávacích procesů Poznávání je v tomto věku zaměřeno na nejbližší svět a pravidla, která v něm platí. Mění se způsob, jakým Hlavní nádraží dítě poznává, ale nejde o zásadní, kvalitativní proměnu poznávání strategií. Vývoj poznávacích procesů můžeme diferencovat na
jednotlivé oddíly vnímání, paměť, fantazie, myšlení. Vnímání Dítě nevnímá věc jako celek, ale začíná se zaměřovat na detaily. soukromé mateřské školy Rajská zahrada Důležité je zejména zrakové vnímání, kdy si dítě všímá více barev, které jej obklopují, učí seje poznávat a dokáže je Jiřího z Poděbrad rozlišovat. Dítě dělá pokroky také v řeči, dokáže rozlišovat hlásky zvukově si velmi blízké. Mění se i rozsah a intenzita sluchového vnímání, dokáže rozlišit polohu a výšku tónu, někteří dokonce zvládají správně intonovat. Wedlichová, Dítě v předškolním věku souromých mateřských škol Rajské zahradě však bez obtíží zaznamenává i dosti složité obrysové kresby. Dítě chápe základní geometrické tvary, jako čtverec, kruh, apod. konkretizuje si slova jako okénko, dům, aj. Později začíná vyjadřovat shodu slovem jako. Tento proces postupné abstrakce vnímání tvarů se dialekticky zpětně promítá i do zvětšené přednosti čití konkrétních předmětů. Rozvoj všech těchto funkcí je do určité míry závislý i na správném pedagogickém vedení. Biologické faktory ubývají ve svém vlivu na vývoj širšímu kontaktu se sociálním soukromou školkou u Prahy 9 Rajské zahrady