s. V předškolním období se ve spojitosti se čtenářskou gramotností setkáváme také s pojmem přípravné období. Podle Mertina a Gillernové by se měly vytvářet základy a podněcovat předpoklady pro budoucí čtení s pochopením obsahu. V předškolním období dítě nečte, ale příprava se orientuje na rozvoj široké škály oblastí a předpokladů, které jsou pro výuku čtení důležité např. orientaci v prostoru, v čase, rozvíjejí si zrakové vnímání, sluchové vnímání a řeč více o těchto oblastech v kapitole Na počáteční rozvoj předčtenářské gramotnosti mají vliv v prvé řadě rodiče, jejichž úkolem by mělo být seznámit dítě s knihou v raném věku jako s soukromé mateřské školy Barrandov prostředkem pro získávání informací o okolním světě, rozvíjení myšlení, fantazie a tvořivosti. Od narození, kdy dítě poznává svět, soukromých mateřských školách Barrandova je obklopováno mnoha podněty a jelikož dítě poznává svými smysly, chce tyto podněty přiblížit k sobě, uchopit a prozkoumat. Dítě se Barrandov prvotně socializuje skrze osobu, která o něj pečuje, většinou je to matka. Toto rozšiřuje dále Chaloupka b tím, že novorozenec nerozlišuje vlastní já a co je okolo, jeho svět je nepřehledný, zmatený. Až si začne uvědomovat vlastní tělo v rozlišení od okolí, pak dochází k sebekontrole a odlišování vjemů zprostředkovaných okolím. Také s knihou se dítě seznamuje postupně, malé batole se seznamuje s knihou Zlíchov svými smysly, tedy zrakem, hmatem, čichem i chutí, později si prohlíží obrázky, poznává barvy, tvary a písmenka. První knihou malého
dítěte bývá leporelo, kde na sebe navazují jednoduché obrázky, mohou být doprovázené krátkým textem. Asi tříleté dítě začíná kadeřnickými salony nedaleko Prahy 5 Barrandova