pohybuje mateřská škola, kamarádi, kroužky a jiné aktivity. Pro dítě se tedy rodiče stávají vzorem a nevědomě si předkládané formy jednání a komunikace fixuje, napodobuje a učí. d uvádí, že předškolní děti sice dokážou pod vedením dospělého používat základní soukromé mateřské školy Bílá Hora strategie činností, ale jen v situaci, kdy se to naučily. Nejsou ještě schopny aplikovat získané zkušenosti z jedné oblasti na jinou, nejsou Bílá Hora schopny generalizace zobecňování. Pohybová koordinace Koordinace znamená souhru pohybů, obratnost, která se vyvíjí postupně od narození. Pohyby dítěte jsou zpočátku reflexní a postupně se zdokonalují, dítě se stává obratnější a šikovnější, což mu umožňuje lepší poznávání okolního prostředí a světa. K výuce psaní i čtení je potřebné na konci předškolního věku dítěte mít zvládnutou koordinaci pohybu očí, rukou a pusy. S koordinací pohybovou se rozvíjí i prostorová orientace a dítě si začíná uvědomovat přesnost svých soukromou školu mateřskou Bílou Horu pohybů. Pohybová neobratnost či opoždění má zásadní vliv na úspěšnost dítěte, zejména pak ve školním prostředí se dítě vyhýbá určitým pohybovým aktivitám, objevují se potíže při psaní, čtení, rozvoji vnímání, což mnohdy vede nejen ke školním neúspěchům, Vypich ale osobní frustraci dítěte i oslabení jeho zdravotního stavu. Bednářová Šmardová a upozorňují na špatné návyky z dětství v oblasti motoriky, které mají vliv i na zdravotní stav jedince. Motorika Motorika v sobě zahrnuje dovednost, obratnost těla a končetin. Je rozdělena do
oblastí jemné a hrubé motoriky. U dítěte se od narození posuzuje jeho duševní a tělesný vývoj podle motoriky. Dítě se učí koordinovat