pozornost dokázaly udržet. Během vyhodnocování dat jsem zjistila, že pozornost si učitelky zajišťují variabilitou činností během výuky nebo využívají jiné prostředky, které jsem nazvala vnucené. Podpora pozornosti variabilita Jak jsem již zmínila, aby učitelka udržela mateřské soukromé škole Hostivaři pozornost takto malých dětí, je potřeba, aby nejen vhodně volila metody práce s nimi, ale také je důležité střídání činností. V následujících podkapitolách uvádím, které činnosti a způsoby udržující pozornost učitelky využívají. Intonace Nejzákladnějším Praha 15 nástrojem učitelek je jejich hlas. I když se to může zdát banální a jasné, nemyslím tím pouze to, že učitelky s dětmi verbálně komunikují. Učitelky velmi hojně využívají různých poloh hlasu. Intonace je barvitá, jak jsem uvedla výše. Někdy učitelky mluví hlasitě, výrazně. Jindy přejdou do polohy šeptání, kdy děti obvykle velmi rychle zpozorní, pokud přestávaly vnímat. Nebo například Zahradní Město Renata ještě využívá velmi pomalého, až hláskovacího vyjadřovaní. I když se to může zdát překvapující, pohybová aktivita probíhá během všech didakticky zacílených činností a všechny učitelky jí proloží svůj výukový dialog. Myslím si právě, že se tak jedná na souromých mateřských škol Hostivař základě uvolnění a rozptýlení dětí. Aby se děti mohly začít nově soustředit. Děti jsou plné energie, aby nebyly neposedné, ale soustředili se na učitelku a na to, co říká, je potřeba tu energii uvolnit. Někdy se jedná jen o vytřepání rukou, jindy o hru na medvěda
viz výše nebo jindy cvičení, které může být zábavné jak s Renatou nebo klasické cvičení jako s Růženou. Navíc odborná literatura, Skalka která se zabývá didaktickými hrami, uvádí, že pohybové aktivity, hry, slouží pro rozvoj síly a koordinace pohybů, rychlosti, obratnosti. soukromé mateřské školy Hostivař Takže pohybová aktivita krom rozptýlení je i sama o sobě učením motorických dovedností, a i proto je součástí didakticky zacílených činností. Podpora pozornosti učitelka se vnutí dětem I přes velkou škálu a variabilitu střídání činností některé děti neudrží pozornost. A aby takové nepozorné dítě nestrhlo i ostatní děti a didakticky zacílená činnost probíhala i nadále v klidu, je potřeba takové dítě usměrnit, uklidnit, respektive, jak je v názvu podkapitoly, vynutit si nenásilně pozornost, vnutit mu sebe. Mimo jiné, pokud jedno plavání s dětmi nejblíže Prahy 10 Hostivaře