elementární základy, které jsou pro život ve společnosti lidí nepostradatelné. Představují klíčové dovednosti, které si musí člověk osvojit v komplexu tzv. komunikativních dovedností, aby mohl tyto dovednosti integrovat a dále rozvíjet v dalších dílčích vzdělávacích oblastech. Tyto dovednosti, jimiž jsou mluvení, naslouchání, čtení, psaní a myšlení, jako jazykové složky vzdělávání spadají pod Litochleby oblast čtenářské gramotnosti. Zápotočná je vymezuje jako komplex jazykových kompetencí Zápotočná in Kolláriková Pupala, a, s. Definice čtenářské gramotnosti se vyvíjela v posledních desetiletích a o její rozšíření do pedagogického povědomí se zasloužily mezinárodní Litochlebech soukromé mateřské školky výzkumy vztahující se k hodnocení výsledků vzdělávání. Česká republika se těchto výzkumů zúčastňuje od poloviny let. Pojem soukromou školu mateřskou Litochleby čtenářská gramotnost je v pedagogickém slovníku objasněn takto Anglicky reading literacy. Komplex vědomostí a dovedností jedince, které mu umožňují zacházet s písemnými texty běžně se vyskytujícími v životní praxi. Jde o dovednosti nejen čtenářské, tj. umět texty přečíst a rozumět jim, ale také dovednosti vyhledávat, zpracovávat, srovnávat informace obsažené v textu, reprodukovat obsah textu aj. Praha 11 Čtenářská gramotnost je považována za součást funkční gramotnosti Průcha, Walterová Mareš, d, s. V tematické zprávě o výzkumu čtenářské gramotnosti v předškolním a základním vzdělávání prováděném je pojem čtenářská gramotnost převzat z mezinárodního
šetření PISAOECD a vymezen takto Čtenářská gramotnost znamená schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k soukromé mateřské školy Litochleby dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti c, s. Považuji za