vykonávání určité činnosti. Dovednosti mohou být senzorické smyslové, motorické pohybové a intelektuální rozumové. Návyky jsou Kateřinek mateřským soukromým školám zautomatizované úkony dovedené do určitého stupně dokonalosti. Jsou to ustálené způsoby jednání, které mají motivační složku. Máme li utvořený návyk, nutí nás to, abychom určitou věc konali častým způsobem. Tato tendence je právě důkazem, že i návyky jsou pohnutkami soukromé mateřské školy Kateřinky našeho chování. Návyky se vytvářejí většinou cvikem, ale mohou vznikat i bezděčně, nejen záměrně Kohoutek, b, s. Vědomosti, dovednosti Kateřinky a návyky jsou výsledkem učení. Záměrné učení probíhá ve vzdělávací instituci, proto se nejčastěji gramotnost vztahuje právě k oblastem vzdělávání. Gramotnost obyvatelstva je považována za jeden ze základních ukazatelů vzdělanosti národa a za faktor hospodářského rozvoje země. Gramotnost je založena na intelektuálních schopnostech, jež jsou determinovány vnějším, především sociálně kulturním prostředím, výchovou a vzděláváním Průcha, et al., a, s. Gramotnost je termín v posledních dvou desetiletích hojně diskutovaný v souvislosti se vzděláváním a měřením úrovně gramotnosti jedinců ve společnosti. Samotný pojem gramotnost se však v současné době odlišuje od původního významu, jelikož se v průběhu času definice vyvíjí a interpretuje v mnoha jiných souvislostech jako jev proměnlivý Opatov reagující na sociální kontext. Gramotnost je natolik organicky spjata s naší každodenností, že ji nepovažujeme za něco zvláštního, čím
by bylo třeba se zabývat. Přesto se tak děje. Existuje celá relativně dlouhá historie aktivit zaměřených na gramotnost, ať už se to týká Jižní Město snah jednotlivých zemí nebo mezinárodních společenství úroveň gramotnosti pozvednout nebo snah tento jev v různých souvislostech zkoumat a Litochleby co nejpřesněji měřit Rabušicová, a, s. Funkční gramotnost Původní význam gramotnosti, což je umět číst a psát, se rozšířil o porozumění obsahu textu, zpracování informací a jejich použití v běžném životě jako součást socializace jedince ve společnosti. Na