běžných škol vzdělávacího systému. Průcha, Odlišovat se mohou specifickým vzdělávacím programem, organizací, metodou vzdělávání žáků a jejich výsledků. Pojem alternativní nelze vztahovat pouze na soukromé školy, ale i veřejné. Průcha, Vztahuje se tedy na jakékoli školy nestátní i státní, které se určitou pedagogickou specifičností odlišují od běžných škol svého druhu. Odlišnost od běžných Voděrádkách mateřským soukromým školám škol spočívá v způsobu organizace výuky, změně v kurikulárních dokumentech, v pramenech edukačního prostředí například v jiném Voděrádky řešení tříd, ve způsobu hodnocení dětí, ve vztazích mezi školou a rodiči, komunitou a obcí Průcha, Společnými principy alternativních Radošovice škol jsou humanismus, demokracie, spojování nejnovějších vědeckých poznatků, sebeorganizace a samospráva zúčastněných, sebeurčení a sociální odpovědnost, rovnoprávnost ve výchově a vzdělávání. Bečvářova, Alternativní školy mají společné rysy Změna vztahu učitele a žáka Dítě stojí ve středu pozornosti. Je vnímáno jako partner, učitel je v roli rádce. Princip svobody Cílem je rozvíjet samostatnost a soukromé mateřské školy Voděrádky schopnost rozhodování. Netradiční formy a metody práce Využívá se zejména skupinové práce, her a získávání poznatků prostřednictvím problémových metod. Práce dětí probíhá většinou v blocích, stylu práce jsou přizpůsobeny pomůcky a materiály. Spolupráce s rodinou Je častější a intenzivnější než v běžných školách. Rodiče se více zapojují do školních aktivit. Výchovu a vzdělávání řeší
učitelé s rodiči. Slovní hodnocení Vyzdvihují se kladné stránky dítěte, upřednostňují se pochvaly. Urbanovská in Gracmanová, Průcha Herink uvádí, že alternativní školy se od standardních posouvají vpřed, ve směru pozitivním. Umožňují dosáhnout lepších vzdělávacích