by to zvládly s dopomocí a podporou. Většinou odpovídaly na otázku, zda se cítí být kompetentní pro tvorbu že ne. Soňa si myslí, že by potřebovala k sobě lidi. Zajímavá je také souvislost mezi důvěrou ve své schopnosti a absolvovaným vzděláním. Kompetentní se cítí soukromé mateřské školy Lochkov všechny čtyři učitelky, které absolvovaly v rámci studia na vysoké škole přednášky docentky Evy Šmelové. Ve výzkumu jsem neměla Praha 16 možnost srovnání s jinou vysokou školou a znalostmi těchto absolventek. Výzkumný vzorek byl příliš úzký, a proto nemůžu výsledek, že vysokoškolačky, absolventky oboru předškolní pedagogika, jsou na tvorbu školního kurikula lépe připravené, zobecňovat na učitelky jako takové. Vědomosti do procesu zasahují velkou měrou. Nové kurikulum s sebou přináší mnoho nových pojmů, ve kterých se dnešní učitelka musí orientovat. Mezi nejvíce používané a potřebné patří pojem kurikulum, dílčí cíle, očekávané výstupy, klíčové kompetence a Lahovičky evaluace. Učitelky s těmito pojmy každodenně pracují, takže většinou alespoň přibližně znají jejich význam. V rozhovoru jsem se ani neptala na přesné vysvětlení. Moje otázka zněla, jak tyto pojmy respondentky chápou, jak jim rozumí. Všechny ví, kde najdou přesné mateřskou školou Lochkovem znění. Učitelka Alena chápe kompetence jako cílovou kategorii, cíle jako dílčí úkoly, kterými směřuji ke kompetencím. Výstupy jako požadované dílčí výsledky mého snažení. Iveta pojmy vysvětlila následovně. Kompetence jsou vlastně výstupy na úrovni obecné. To, čeho
by děti měly dosáhnout. Kompetencí na konci předškolního vzdělávání a výstupů průběžně. A cíle si kladu já jako cíl, kterého chci