jsou děti vedeny ke zdravé stravě jen v mateřské škole, nebo i doma v rodině, což však již nedokážeme říci. Děti jsou v mateřských Anděl školách vedeny k samostatnosti při stolování. Pedagogové dohlíží na pitný režim dětí při jídle i během dne. Kromě Lesního klubu, kde si děti nosí pití z domu, mají v ostatních mateřských školách výběr z několika druhů tekutin. Co se týče hygieny, ve všech soukromých mateřských školách Andělem mateřských školách se zaměřují na umývání rukou. Často se objevují pravidla, ať už těch, co se týkají hygieny nebo bezpečnosti. Doba i průběh odpočinku je ve všech zkoumaných mateřských školách obdobný. Zdravá mateřská škole se odlišuje v tom, že předškoláci Výtoň odpočívají i venku. Co se týče téměř všech zkoumaných složek, nejvíce se od ostatních mateřských škol liší Lesní klub. Rozdílnost je v přístupu, pohybu, stravování, pitného režimu, odpočinku i hygieně. Nejvíce se shodují odpovědi v běžné mateřské škole a zdravé mateřské škole. Výsledky výzkumu by se daly dále rozvést na konkrétní programy a projekty, které se týkají výchovy ke zdraví. Dále na soukromé mateřské školy Anděl zastoupení výchovy ke zdraví ve Na závěr můžeme říci, že kromě vzdělávací koncepce, programu, projektu a přístupu k dětem je v mateřské škole důležitý vlastní příklad. Jak uvedla paní učitelka ve Zdravé mateřské škole, je nej důležitější abychom šli dětem příkladem a sami žili zdravě. Skutečností je, že vychovávat ke zdraví bychom měli děti již od nejútlejšího věku, aby si osvojily co je
dobré pro jejich zdraví a pohodu. Resumé si kladla za cíl zjistit, zda se liší výchova ke zdraví v různých typech mateřských škol. Práce byla rozčleněna na část teoretickou a praktickou. se skládala ze čtyř hlavních kapitol a dílčích podkapitol. se věnovala výzkumnému šetření. První teoretická kapitola se věnovala vývoji dítěte předškolního věku z různých stránek. Druhá pojednávalao výchově ke zdraví, popisovala životní styl, do kterého byl zařazen pohyb, výživa, pitný režim, prevence zdraví, úrazy dětí předškolního věku a Karlovo náměstí výchovu ke zdraví přímo v mateřské škole. V poslední teoretické části byly charakterizovány typy mateřských škol, jako běžné a soukromé mateřské školy Anděl alternativní. Výzkumná kapitola analyzovala výsledky kvalitativního výzkumného šetření. K řešení byly použity polostrukturované rozhovory s pedagogy mateřských škol, tyto výsledky byly shrnuty ve srovnávací tabulce. Byla provedena komparace prvků výchovy ke zdraví ve Smíchovské nádraží vybraných pěti mateřských školách. Na základě získaných dat byly zodpovězeny výzkumné otázky. Jako téma své bakalářské práce jsem