vybavení a pomůcky, ale podnětné prostředí a profesionální působení učitelky. Učitelka jako pedagog hraje významnou roli, má velký vliv souromých mateřských škol Spořilovu na formování dětí, její osobnost se odráží v klimatu třídy i ve vztahu k jednotlivým dětem. Důležitá pro rozvoj předčtenářských schopností a dovedností je profesionalita, znalosti a zkušenosti pedagoga, to vše se odvíjí v důkladné přípravě činností pro děti vedoucích ke stanoveným cílům. Ihned po činnostech např. po týdenním bloku nebo po ukončení vzdělávání vedoucích k určitým cílům by měla následovat autoevaluace, kdy pedagog provádí retrospektivu a hodnotí nejen zdařilost dosažení cíle, ale i vhodnost použitých metod a činností k nim směřujícím. Na základě toho může získat okamžitou zpětnou vazbu a vytvářet nové podmínky pro budoucí práci s dětmi Spořilov v oblasti rozvoje předčtenářských dovedností. Jako základní prvek podporující vztah dítěte ke knize by neměla ve třídě mateřské školy chybět knihovna jak s literaturou a časopisy pro děti, která by měla být dětem volně kdykoliv k dispozici, tak literatura a časopisy pro práci pedagoga. Při práci s dětmi je důležitá estetická forma vzdělávání, která má silné působení a podle Chaloupky f je Spořilovem mateřským soukromým školám empiricky doložen význam, který je přikládán tradiční lidové kultuře, a to nejen slovesné. Má totiž komplexní působnost vůči malému dítěti, jelikož spojuje zvuk, slovo a pohyb. Do této skupiny estetických podnětů pak řadí ukolébavky, rozpočítadla a říkadla, pohádky, Roztyly
vyprávění a činnosti spojené s folklórními tradicemi při oslavách svátků vánoční koledy, velikonoční pomlázka, vynášení Morany, atp., dále při hrách a tancích či situacích spojených s oslavami a tradicemi. Tyto estetické podněty mají velkou spojitost i se sociálním soukromé mateřské školy Spořilov upevňováním chování. Při realizaci výzkumu jsem tuto estetickou formu vzdělávání zahrnula pod kulturní aktivity, které jsou součástí soukromé mateřské školky Spořilov oslav svátků a tradic v mnoha obcích a městech. Přesto jsem se setkala s názorem učitelek, že není vhodné ani v současné době žádoucí vtahovat děti do účasti na těchto akcích. Také podle nich nelze tyto aktivity označovat jako kulturu. Proto pokládám za vhodné vyjasnit