porozuměním, porozumění bývá v při počáteční výuce druhotné. Zápotočná Zápotočná in Kolláriková Pupala, c uvádí další problémy, které jsou v současné době velmi diskutované, a to techniky a stádia nácviku čtení, upřednostňování techniky memorování před porozuměním textu. Škola, v počáteční fázi rozvoje čtenářské gramotnosti, především motivuje děti k získávání návyků ke čtení. Dítě se zde setkává s různými texty v učebnicích, s texty psanými na tabuli, vyvěšovanými na zdi, s texty jako popisky a návody soukromé mateřské školy Butovice k práci, později se dítě setká s texty promítanými projektory, na interaktivní tabuli, na monitoru počítače. Postupem času se dítě soukromé mateřské školy Butovice naučí rozlišovat různé druhy textů i učebnic dle způsobu a potřeby použití učebnice, čítanky, cvičebnice, slovníky, encyklopedie. Butovice Stěžejní pro učení je četba v hodinách výuky a dále pak zadávání domácích úkolů. Způsoby práce ve školním prostředí jsou mnohdy neefektivní z důvodu nevhodně zvoleného nácviku a techniky čtení, individuální přístup k dítěti se vytrácí a tak budování čtenářství zůstává úkolem především rodiny. Čtení jako smysluplné využití volného času a jako prostředek komunikační a pro Hůrka získávání a zpracování informací bývá mnohdy na půdě školy opomíjen. Na tento jev poukazují i učitelky MŠ svými názory ohledně nedostatečné individuální práce pedagogů s dětmi v ZŠ, nízkou motivací a nedostatkem podnětů pro rozvoj dovedností v oblasti
čtenářské gramotnosti. Také s absencí návaznosti školy při rozvoji těchto schopností a dovedností na mateřskou školu, jsem se setkala při realizaci rozhovorů s učitelkami MŠ ve svém výzkumu. Učitelky poukazovaly na nedostatečnou zpětnou vazbu o dalším rozvoji dítěte v Nové Butovice základní škole, kterou by uvítaly. Vývoj dětské osobnosti je velice rychlý, a tak se i v průběhu vývoje dítěte mění přístup čtenáře, posunuje se jeho nazírání a chápání, výběr literatury je jiný, objevují se nové postoje, a to zvláště v období pubescence. soukromé mateřské školky Butovicemi Ve věku až let je dítě rozumově vyspělejší a jeho výběr literatury je oslaben o citové aspekty a více zaměřen na ty rozumové. Pohádky vystřídají reálné příběhy. Dřívější primárně věcné nazírání, prodchnuté obrazností a tzv. naivním realismem raného dětství, je postupně vytlačováno nazíráním více racionálním, systematičtějším, u něhož hrají svou roli rozumové složky lidského vztahu ke skutečnosti, celkový rozmach takových psychických funkcí, jako je pojmotvorné myšlení, schopnost zobecňování, kategorizace jevů, zpřesňování analyticko syntetických myšlenkových operací, abstrakce a generalizace, a ovšem také postupně se zvětšující okruh anglických školek Praha 5 Butovice