Zápotočné Zápotočná in Kolláriková Pupala, d se pedagogická teorie i praxe dostává před staro novou úlohu, a to řešit problematiku čtenářské gramotnosti. Jak jsem již zmínila výše, problematika čtenářské gramotnosti se v současné době dostává do prostředí Budějovické mateřskou školou mateřských škol a některé MŠ se začaly problematikou aktivně zabývat a vymezily činnosti a podmínky pro podporu předčtenářské Budějovická gramotnosti ve svých vzdělávacích cílech, které vymezují ve svých třídních nebo školních vzdělávacích programech. Jak se tedy předčtenářská gramotnost v mateřské škole dá rozvíjet se nyní pokusím objasnit v následující podkapitole. Jak ve skutečnosti učitelky mateřských škol chápou pojem gramotnost a zda rozvíjejí u dětí dílčí dovednosti a schopnosti předcházející čtení, se pokusím zjistit kvalitativním výzkumem, který je popsán v empirické části této diplomové práce a zároveň porovnáním s výsledky šetření d. Metodika Kačerov práce v MŠ při rozvoji předčtenářské gramotnosti Obsah, formy a cíle předškolní výchovy jsou definovány v Rámcovém vzdělávacím soukromých mateřských školách Budějovické programu pro předškolní vzdělávání který byl koncipován v Národním programu rozvoje vzdělávání. Cíle předškolního vzdělávání vymezují edukační záměry, jejichž výsledkem jsou změny v rozvoji dítěte, kterých se dosahuje prostřednictvím výchovně vzdělávacích aktivit. Úkolem institucionálního předškolního vzdělávání je doplňovat rodinnou výchovu a pomocí přiměřených podnětů rozvíjet
schopnosti a dovednosti dítěte, jeho učení a poznání vedoucí k osvojení základů hodnot naší společnosti, vést dítě k samostatnosti a schopnosti projevovat se jako osobnost. Všechny cíle jsou dále zaměřeny na aktivní rozvoj a učení dítěte pro další vzdělávání v základní škole, proto je kladen důraz na kontinuitu předškolního a školního vývoje. Cílem práce učitelky mateřské školy v oblasti rozvoje předčtenářských dovedností je maximální rozvoj dítěte a jeho dovedností a schopností předcházejících čtení. Termín metodika označuje postupy práce. Je to lidská činnost, která má svůj předmět a způsob, jímž je prováděna. Volba správných metod a forem práce Pankrác učitelky s dítětem ovlivňuje úspěšnost dítěte při budoucí výuce čtení. Metoda představuje jen prostředek k dosažení vzdělávacích