učitelek zaměřena na rozvoj schopností a dovedností předcházejících čtení. Při rozhovorech jsem se nesetkala s neporozuměním pojmu nebo Střešovičky jeho obsahu. Při položení otázky jak rozumí pojmu, reagovaly všechny učitelky podobnými výroky. Jana tomu rozumím jako přípravu dětí na čtení, psaní, seznámení s jazykem, rozvoj slovní zásoby, vlastně i rozvoj komunikace, slovního vyjadřování. Petra no, tak já si představuju všechno, co se týká, když to řeknu laicky jo, tak všechno, co se týká pohádek, co se týká převypravování, básniček, soukromé mateřské školy Střešovičky nácvik říkadel, poznávání písmenek, opakování slov, rytmizaci klidně i, tady to všechno bych do toho klidně zahrnula, do tady tý Pohořelec předčtenářský gramotnosti. Také zjištění, zda se učitelky orientují a znají oblasti rozvoje je velmi důležité, neboť se na tyto oblasti rozvoje potom mohou cíleně zaměřovat. Na dotaz, jaké dovednosti a schopnosti související s by měly u dětí rozvíjet, odpovídaly soukromé mateřské školy Střešovičky většinou různorodě, všechny odpovědi však byly směřovány k rozvoji viz Tabulka Obsah rozvoje předčtenářské gramotnosti podle výpovědí učitelek. Petra no, tak určitě si rozvíjí paměť, rozvíjí si slovní zásobu, rozvíjí si i jakoby spolupráci s dětmi, spolupracují, ještě soustředění samozřejmě, sluch si rozvíjí. Jana prvotní je určitě sluchové vnímání, rozvoj sluchového vnímání, aby děti dokázaly poznat jak slovo začíná, jak končí, rytmizovat, taky jazykový a sluchový cit, to je třeba měkčení, krátká a dlouhá,
ale i obecně rozvoj slovní zásoby. Potom je to vizuální, třeba rozpoznávání písmen Samozřejmě se k tomu pojí i to psaní, takže písmenka, grafomotorika, uvolňování ruky, zase opis třeba písma Pak je to různé rozlišování těch znaků, symbolů, které jsou vlastně dětské plavání Praha 6 Střešovičky