partnery, jako vnější podmínky, které podporují ve vztahu s mateřskou školou rozvoj u dětí. Významně důležitá je spolupráce s rodiči soukromé mateřské školy Ořechovka a vtahování rodičů do aktivit školy. Upevňuje se pouto mezi školou a rodiči, a to má pozitivní vliv na prožívání a cítění dítěte. Z soukromou školu mateřskou Ořechovku výzkumu vyplývá, že tato spolupráce probíhá většinou formou třídních schůzek s rodiči, informačními schůzkami před zápisem do ZŠ, Ořechovka individuálními pohovory s rodiči o rozvoji dítěte, účastí rodičů na akcích školy. Učitelky přikládají velký význam podnětnosti a Mydlářka podpory dítěte ze strany rodičů a rodinného zázemí, které má velký vliv na rozvoj jak samy učitelky hodnotí, více nežli inteligenční potenciál dítěte. Pokud má dítě kvalitní vnitřní dispozice, ale chybí podnětnost rodiny, cílevědomé a soustavné vedení dítěte k samostatnosti, sebeobsluze a rozvíjení formou hry a komunikace, pokud žije dítě v rodině s negativními vztahy mezi členy navzájem nebo je zanedbávané, dá se sice dítě pro rozvoj motivovat v mateřské škole, ale škola sama o sobě nestačí. Nezralost vidí učitelky u dětí v sociální sféře, kde naopak rodiče úzkostlivě pečují o děti a ze strachu neposkytují dítěti možnost rozvinutí potenciálu samostatnosti a sebeobsluhy, což se odráží v nedostatečném rozvoji prostorové orientace a schopnosti dítěte jednat samo za sebe. Hedvika oni opravdu nemají potřebu tohleto používat, oni, je furt někdo, kdo to za ně udělá, kdo jim řekne jak to mají udělat a co mají udělat, že, že
nemají potřebu, proto to není u nich tak rozvinutý ten cit a tady ten smysl. Romana kdo je vedený z rodiny, tak tady ve školce je to už vidět, dodávek půjčení nedaleko Prahy 6 Ořechovky