potvrdil, co uvádí odborná literatura, že právě tyto akce patří k nejoblíbenějším, i když nepatří mezi ty nejefektivnější formy mateřskou školou Hradčanech spolupráce. Rodiče se akcí pro společně strávené chvíle účastní nejvíce, ale připisují jim stejný přínos, jako adaptačnímu programu Petřín a konzultačním hodinám. Rodiče také ve velkém počtu využívají možnosti vstoupit do třídy a účastnit se činností dětí. Z nabízených akcí pro společně strávené chvíle, se rodiče nejvíce účastní spíše společenských akcí, jako je Martinská slavnost, posezení u stromečku a dalších. Vzdělávacích akcí, jako je např. beseda s psycholožkou, ochutnávka zdravé výživy a beseda s odporníky, se rodiče účastní méně a zároveň jim přikládají menší přínos pro dítě. ZÁVĚR Cílem bakalářské práce bylo identifikovat různé mateřské soukromé škole Hradčan formy spolupráce rodiny a mateřské školy a hlavně zjistit, jak vnímají tyto formy spolupráce rodiče a jedna konkrétní mateřská škola z hlediska přínosu pro dítě. Ve vybrané MŠ jsem identifikovala rozmanité formy spolupráce. Přestože jsem v průběhu studia měla možnost Malostranská poznat několik mateřských škol, s tak širokou nabídkou jsem se nikde nesetkala. Setkávala jsem se s MŠ, které s rodiči spolupracovaly zpravidla x za rok a to na začátku a na konci školního roku. Zkoumaná MŠ nabízí takové formy spolupráce, o kterých spíše jen čteme v odborných publikacích. Na základě realizovaného výzkumu jsem došla k závěru, že rodiče nepodceňují význam spolupráce s MŠ a vidí v
ní velký přínos pro dítě. Přesto je jejich účast na mnohých formách nízká. Rodiče se účastní spolupráce, která spíš přináší soukromé mateřské školy Hradčany zábavu, jako jsou akce pro společně strávené chvíle, než spolupráce, která podporuje vzdělávání dětí, např. konzultační hodiny. Další závěr, který vyplynul z výzkumu, je, že vybraná MŠ vnímá přínos pro dítě v různých formách spolupráce shodně s teoretickými východisky této bakalářské práce. Zkoumaná MŠ nabízí dostatek možností pro uplatnění rodičů jako rovnocenných partnerů. Za nabídku Pohořelec spolupráce rodiny a mateřských škol, která je efektivní, je obecně považován adaptační program, konzultační hodiny, možnost