Litomyšli, obor Předškolní pedagogika. Dvě učitelky mají vysokoškolskou kvalifikaci v oboru předškolní pedagogiky Alice a Romana, Jana má první stupeň vysokoškolského vzdělání, ale v jiném oboru tady jsem studovala veřejnou správu. Pro mateřskou školu jsem skončila maturitou Dlabačov K sebevzdělávání se staví učitelky pozitivně, účastní se kurzů i seminářů, ale přiznávají, že s tématem předčtenářské gramotnosti se dosud nesetkaly. Spíše absolvovaly semináře se zaměřením na dramatickou výchovu. Ilona akorát jsme jednou byli, ale to nebyla čtenářská nebo předčtenářská, byli jsme na dramatický výchově, ale to je stejně všecko, to s tím souvisí. Jana Dříve to byla spíš Dlabačov souromých mateřských škol ta dramatická výchova nebo dramatizující, takže jsem samozřejmě chodila a v letošním roce se přiznám, že jsem na takto tematicky mateřské soukromé škole Dlabačovu zaměřeném semináři nebyla. Pouze jedna učitelka Hedvika se zúčastnila semináře přímo zaměřeného na předčtenářskou gramotnost a shledává získané informace za velmi přínosné pro práci a rozvoj u dětí. Negativum v rozvoji kompetencí pedagogů je nedostatek finančních prostředků na sebevzdělávání formou účasti na školeních a seminářích, tento nedostatek se snaží učitelky kompenzovat Pohořelec sebevzděláváním, nejčastěji z odborné literatury a časopisů, předáváním informací mezi učitelkami a z internetu. Z pozorování při výzkumu mohu potvrdit, že učitelky dbají na přípravu a získávání aktuálních informací z oblasti vzdělávání tím, že odebírají
odborné časopisy a mají pedagogickou knihovnu, kterou doplňují novými odbornými knihami. Učitelka při rozvoji dětí hraje velmi významnou roli, důležitý je styl a forma pedagogického vedení, který souvisí s osobností, temperamentem, empatií, taktem a mnoho dalšími vlastnostmi, soukromou školu mateřskou Dlabačova které nepřímo ovlivňují i chování dětí. Rozvoj pedagogických kompetencí závisí na postoji učitelky k práci a na její vnější