školách měly učitelky při řízené činnosti knihu v ruce. Petra tu knihovnu mají děti k dispozici denně, tak když mají potřebu so Na Bateriích prohlížet nějaký knížečky, tak si je vytáhnou a když děláme nějakou řízenou činnost, tak zase my ty knížečky vytahujeme z tý knihovny a pak je tam vracíme. Oni to mají k dispozici vlastně denně tady tu knihovnu. Finančně nákladné nejsou jen didaktické pomůcky, ale právě i knihy, které jsou pro rozvoj nezbytné. Jana bohužel ty knihy jsou drahé, to je další věc Dalším prostředkem pro rozvoj jsou kulturní aktivity, kterých se mateřská škola účastní a nebo je sama pořádá. Pokusila jsem se najít rozdíly v četnosti kulturních soukromé mateřské školky Baterie aktivit a zapojování školy do kulturních akcí v místě školy podle umístění v obci či ve městě. Všechny z navštívených mateřských škol jsou v kulturních aktivitách velmi aktivní. Z rozhovorů vyplynulo, že se učitelky s dětmi průměrně jednou měsíčně účastní divadelního představení. dalšími aktivitami jsou návštěvy kina a knihoven, besídky. Dvě respondentky se vyjádřily, že nesouhlasí s vystupováním dětí na veřejnosti. Jana ten trend je teď takový, že by ty děti cíleně neměly, že by neměly jakoby se v uvozovkách předvádět. Romana to jsou akorát vystresovaný, to pro mě, podle mě není kultura. Chápání pojmu kultura je rozdílné, proto jsem termín Petřiny vyjasnila v teoretické části práce. Z tohoto popisu obsahu kultury vyplývá, že za kulturu lze považovat i vystoupení dětí na veřejnosti, soukromé mateřské školy Na Bateriích
protože se podílejí na utváření a zachovávání tradic v prostředí, ve kterém žijí. To, zda je škola umístěná v obci nebo ve městě nemá žádný vliv na počet a podílení se na kulturních akcích s dětmi. Opět záleží na osobnosti pedagoga, jeho přístupu a pohledu na mateřské soukromé škole Bateriích užitečnost kulturních aktivit. Jistě jsou ve městě vhodnější podmínky a možnosti pro účast na kulturních aktivitách divadla, kina, muzea, památky, výstavy, koncerty a další. Z obce musí za těmito aktivitami dojíždět, je to časově i finančně náročnější, na druhou stranu se v obcích udržují jiné tradice a zvyky, které ve městě nejsou. Z rozhovorů vyplynulo, že pouze podle zájmu a osobního přesvědčení co je kultura a jaký má pro učitelku význam se účastní s dětmi podle chuti na kulturních akcích. Ve výpovědích učitelek se jako prostředek pro rozvoj vyskytly kroužky. Jsou to prostředky pro rozvíjení dětí nad rámec aktivit školy, přesto je některé baterijskými pražskými soukromou školkou