při cvičení nějaké různé pomůcky tužky, drátěnky, malé hrníčky jako na tu manipulaci Ilona Nebo my si používáme i samy třeba z Červený vrch kalendářů si vystřiháme obrázky, jo a rozstříháváme je. Romana mohlo by to být lepší. Hedvika já bych řekla, že nemáme úplně vyhovující podmínky dost jich není nikdy, já říkám, mohlo by to být lepší a určitě je možnost mít mnohem lepší didaktický pomůcky, Petřiny jako v tomhle ještě můžeme nebo máme co zlepšovat nejsou finance, ale někdy kolikrát nenajdu na trhu to, co já bych si představovala uděláme si samy prostě to, co potřebujeme, tak si vytvoříme, samy si vyrobíme. V některých mateřských školách jsou učitelky nespokojené s prostorem třídy, který je k výchovně vzdělávacím činnostem omezující. Hedvika Ten prostor je tady strašně omezenej a už tím tady co soukromé mateřské školy Červený vrch je všechno okolo, když třeba chceme cvičit s padákem, tak tady máme velkej problém. Rozdělám padák a děcka se zádama vlastně bouchají o kočárky, jo, takže to, my na to využíváme ten kulturní dům. Pozitivním zjištěním je uvědomění učitelek, že nejsou až tak důležité finance a množství didaktických pomůcek, ani nadstandardní pomůcky a vybavení, důležitý je přístup k dítěti, motivace a individuální Červeného vrchu soukromá mateřská škola práce, která může dítě plnohodnotněji rozvíjet. Alice já myslím, že nepotřebuješ nějakou honosnou encyklopedii, stačí, když jim budeš vykládat, vezmeš si támhle žirafu a budeš jim povídat. Z pozorování, která jsem prováděla mohu toto potvrdit. Důležité pro rozvoj
dítěte není to, čím je obklopeno, ale forma a styl práce, který učitelka využívá, její osobitost, znalosti a právě výše zmíněné mateřským soukromým školám Červený vrch kompetence, které jsou důležité pro práci pedagoga. Děti v předškolním věku jsou hodně sugestibilní a ovlivnitelné, myslím si, že hlavní roli v očích dítěte hraje právě osobnost pedagoga, jak s dětmi komunikuje, jaké navazují vztahy mezi sebou, jak dokáže učitelka děti zaujmout, vyprávět jim příběh, vlastní zážitek i bez použití knihy, jak dokáže řešit vzniklé situace, jak je empatická k dětem a jejich pocitům, to vše jsou aspekty klimatu třídy. Děti tráví v mateřské škole velkou část dne a klima školní třídy ovlivňuje jeho školách jazykových Praha 6 Červený vrch