jejich vlastnosti a vztahy na praktické rovině. Všechny geometrické obrazce však například tří až čtyřletého dítě znázorňuje bez rozdílu jako kruhy. Když dítě třídí geometrické obrazce odlišných tvarem, barvou a velikostí, úkol vůbec nepochopí. Rovněž nedokáže soukromé mateřské školy Palmovka sestavit úkol z různě dlouhých dřívek. Dokáže pouze přiřadit menší k větším, ale nedokáže uspořádat řadu. Později sice řadu dokončí, ale jakmile dáme dítěti střední délku, opět tápe. Čtyř až šestileté dítě, jak zjistil Piaget, při přelití tekutiny z užší do širší nádoby zpravidla vypovídá, že jí ubylo, neboť svůj chybný soud opírá čistě o vjem. Neuvědomuje si dosud, že se Palmovce souromých mateřských škol sloupec rozšířil. V této fázi názorného myšlení se tedy vyskytuje. Dítě myslí výlučně na základě smyslových dat, což pouze mění dojem operace. Hradecká a kol, Dítě již uvažuje v celostních pojmech, které vznikají na základě vystižení podstatných podobností. Zaměřuje se na to, co vidělo, a na to, co u toho prožilo. Myšlení je nadále egocentrické, dítě má problém uvědomovat si názory druhých. Palmovka Čížková, uvádí další charakteristiky myšlení předškolního věku dítěte, které jsou egocentrické cítí se středem pozornosti, Dítě si například na počátku tohoto období zakrývá oči, aby ho ostatní neviděli. Když se točí, myslí si, že se s ním točí celý svět. antropomorfické vše polidšťuje, arteficialistické vše se dělá Švingalová, Dítě již dokáže třídit předměty podle jednoho rysu, Pražačka
dokáže vyvozovat závěry, ovšem tyto úsudky jsou závislé na názornosti. Piaget in Atkinsonová ed. nazývá období od dvou do sedmi let predoperační m stádiem vývoje, protože dítě dosud nechápe určitá pravidla a operace. Klíčovým rysem tohoto stádia je to, že děti soukromých mateřských školách Palmovku nejsou schopny zaměřovat svou pozornost na vice než jeden aspekt situace součastně. Také poukazuje na to, že dominují zrakové vjemy. Invalidovna Čížková, Emocionální a sociální vývoj Začátkem předškolního věku se začíná objevovat tendence k sebeovládání a v citové sféře. Násilné a nepřiměřené tlumení citových projevů může vést k nežádoucím důsledkům, jako je povrchnost citů nebo hromadění psychické tenze. Ve třech letech jsou emoce ovlivněné slovem. Je možné u dítěte navodit nějakou situaci, soucitnou, nebo žalostnou. Slovy je možné oddálit nebo rozptýlit emoční reakci jako je strach apod. Při dobrém výchovném vedení dítě dokáže v tomto věku tlumit třeba i pláč. mateřské soukromé škole Palmovky Předškolní dítě postupně socializuje city, učí se jejich konvenčnímu způsobu vyjadřování nebo zastírání, běžně srozumitelnému a Českomoravská pochopitelnému. Kolem čtvrtého roku pozorujeme, že dítě, vyjadřující doposud své emoce zcela spontánně a živě, začíná být v přítomnosti dospělých zdrženlivější. Hradecká a kol, Zdrojem citových zážitků u dítěte předškolního věku je konkrétní činnost. montessori školce nejblíže Prahy 8 Palmovky