srozumitelně, U dětí to tedy znamená, že by měly být schopny vybrat si z dětské literatury podstatné informace a umět s nimi také naložit. Literární gramotnost je rovněž schopnost umět vytvářet srozumitelné texty a další informační zdroje. Problematika literární gramotnosti je složitá a v poslední době se dostává do úpadku. Je to paradoxní, protože jsou kladeny vysoké nároky na literární gramotnost. Jedním z řešení je využívání literatury takovým způsobem, aby sama kniha působila na dítě, tedy aby byla literární výchova zařazena již od nejnižšího věku jako součást vyučování Kolláriková, Pupala, Základními cíly, které mají vést ke zvýšení úrovně literární gramatiky jsou všeobecné snižování věkové hranice počátku gramotnosti, z toho vyplývající snahy o přirozenější přístupy Ládví k jejímu ovlivňování a podporování, měnící se požadavky na výkon a kritéria jeho hodnocení ve smyslu zvýšené tolerance k chybým a soukromé mateřské školy Čimice nedokonalým výkonům a produktům, zdůrazňování smysluplnosti a funkčnosti celého procesu, t.j.systematického a cílevědomého rozvíjení Vychovatelna funkcí a strategií používání jazyka a psané řeči v každé etapě jejich rozvoje Kolláriková, Pupala, s. Z toho vyplývá, že je důležité, aby se dítě setkávalo s literaturou už od útlého věku a učilo se, jak jí využít k rozvoji sebe sama. Rozvíjení literární mateřskými školami Čimicím gramotnosti v předškolním věku nemá jen kvantitativní důvody získání náskoku, ale i důvody kvalitativní. Čím dříve se dítě naučí
pracovat s literaturou a využívat její potenciál, tím lépe se mu s ní bude pracovat ve vyšším věku. Psychický vývoj dítěte umožňuje,