jsou k prohlížení a navozují didaktický a estetický záměr. Může se stát podkladem pro vyprávění a přináší poučení Gebhartová, soukromé mateřské školy Nové Město Zařadila bych sem nejspíše leporela, ale také karty, panoramatické knížky a další, které jsou zároveň hračkou. Dalším typem knih jsou knížky stimulativního charakteru, kde je text přítomen od čistě insruktivní podoby až do podoby beletristické. Obraz je však stále v převaze, ovšem bez textu se neobejde. Sem zařadíme publikace s didaktickými hrami a úkoly, poznávací publikace, malovánky, vystřihovánky a skládačky je zde propojení s dětskými časopisy, které v sobě snoubí různé typy knih. Třetím typem jsou knihy, ve kterých dominuje výtvarná složka obraz. Název do češtiny přešel z němčiny, kde jsou dodnes tyto knihy nazývány Bilderbuch. U těchto obrazových knih je text a obraz na stejné úrovni, dalo by se říci, že jsou v symbióze. Podstatným rysem je to, že obraz zde koresponduje s textem, dotváří atmosféru děje a pomáhá vyprávět příběh Gebhartová, Zařadit sem jdou některá leporela nebo knížky s netradičním uspořádáním kniha soukromou školu mateřskou Novém Městě ve tvaru autíčko s vyprávěním o autech apod Ilustrovaná kniha se oproti obrazové knize liší v několika zásadních rysech. Text je Národní třída dominantní a to jak významově tak obsahově. Obrázky, které v knize najdeme, jsou pouze doplněk. Většinou ani nevyjadřují přímo děj, Muzeum nedokreslují atmosféru a nepopisují příběh. Nejtradičnější u tohoto typu jsou žánry jako pohádka, povídka, básně. Další typ
označujeme jako syntetizující publikace. Kromě obrazové a textové části obsahují také metodickou část, převážně pak na hudebních nosičích. Posledním typem jsou pak knihy čistě textové, chybí zde jakýkoliv obraz či ilustrace. Knihy jsou určeny k předčítání a jsou vhodné pro děti, které vnímají lépe auditivní podněty Gebhartová, Po charakterizování typů a žánrů dětské literatury tak můžu říci, že je jistě vhodná jako pomůcka pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku. Vztah dítěte a literatury v předškolním věku Literatura je jistě vhodným prostředkem k výchově dětí. Už během rodinné výchovy v prvních třech letech života dítěte jsou knihy I.P.Pavlova součástí výchovy a vzdělávání dětí. Jak uvádí Matějček V normách psychického vývoje dítěte pocházejí už z dvacátých let soukromých školek na Praze 8 Novém Městě