své teorii fikčních světů. Zároveň v souvislosti s literaturou pro děti a mládež rozlišujeme dva druhy literárních textů, a to na základě jejich zamýšleného příjemce. Jsou to intencionální díla, která jsou tvůrcem záměrně adresována dětem. Intencionalitu zachovávají zpravidla i vnější atributy, mezi které patří podtitul, edice, nakladatelství, věková kategorie čtenáře a další. Oproti soukromé mateřské školy Ďáblice tomu neintencionální díla jsou primárně určena dospělému čtenáři, druhotně se však stala víceméně trvalou součástí dětské četby a vzdělanosti Mocná, Jednou z fukncí literatury pro děti a mládež je funkce estetická. V žánrovém spektru se různou mírou promítají Ďáblicích mateřským soukromým školám celkem tři estetické priority. První je funkce didaktická, která rozvíjí hodnotové orientace, emocionalitu, sociální dovednosti. Řadíme Ládví sem pohádky, bajky, příběhy s dětským hrdinou. Dále je to funkce poznávací, ta rozvíjí znalosti a vědomosti a je dobře poznatelná v dětských encyklopediích, čítankách, cestopisech a historické či biografické próze. Třetí prioritou je funkce imaginativní, která rozvíjí hravost a fantazii prostřednictvím autorské pohádky nebo nonsensové poezii. Největší podíl zabírá funkce didaktická, oproti literatuře pro dospělé je to velký rozdíl. Funkce imaginativní je znatelná až v moderní literatuře, dříve se projevovala snad jen v dětském folkloru Mocná, Důležité je i tematická a významová vrsta u literatury pro děti a mládež. Je transparentní, emotivní a Praha 18
názorná. Směřuje k pozitivním hodnotám naději a mravnímu ideálu. V textech pro děti se využívá často ich formy zvláště v próze, která rozvíjí také dětskou představivosta a umožňuje dítěti proniknout do děje. Důležitou složkou je ilustrace, která je dokonce u