abecedy Matějček, Z toho vyplývá, že literaturu pro děti mohou používat rodiče už od chvíle, kdy dítě vnímá obrázky a umí slovem souromých mateřských škol Střížkově vyjádřit, co vidí. I přes komerční záměr považuji například gumové hračky ve tvaru knížek s jednoduchými obrázky za dobrou přípravu ke hře a k poznání literatury. Je tedy pochopitelné, že instituce vzdělávající děti v předškolním věku, v tomto případě mateřská škola, využívají pro rozvíjení dětských schopností, znalostí a dovedností literaturu. Základ vztahu mezi dítětem a literaturou pokládají rodiče, kteří již odmalička dětem jako hračku pořizují nejrůznější leporela a barevné textilní obrazové knihy. Kniha je pro dítě nejen hračkou, ale začíná si uvědomovat její informační potenciál. Když se chce dozvědět něco nového, ví, že je třeba Ládví vzít knížku a prohlížet si. Myslím, že zvláště u dětí v předškolním věku je pak důležité, aby začaly vnímat knihy nejen jako Praha 18 hračku, ale hlavně jako zdroj informací. To se týká hlavně knih naučných, didaktických a metodických. Jak říká také Matějček pro vývoj dítěte jsou důležité i knihy podněcující dětskou fantazii. Předškolní věk je totiž dobou, kdy u dítěte fantazie a fantazijní soukromé mateřské školky Střížkova představy vrcholí. Pohádka a povídka jsou hlavním žánrem literatury pro děti, i když měly původně jiný smysl než v dnešní době. Spousta starých pohádek měla za cíl děti svým obsahem vystrašit, proto se v nich setkáváme se zápornými postavami, které často unáší
zlobivé děti. Zajímavé je, že zatímco dříve vycházely pohádkové příběhy z náboženství rozdělení nebe peklo a tím asociace dobra a Vysočanská zla, dnes se náboženský kontext vytrácí a moderní pohádky už vedou dětskou fantazii jiným směrem, do dnešní reality. Možná je to i z Střížkov mateřským soukromým školám toho důvodu, že původní cíl se vytratil a místo toho, aby pohádky děti postrašily nechoď do lesa, je tam zlý vlk, mohl bys zabloudit a pozor na perníkovou chaloupku, slouží spíše jako návod Matějček, Dnes, kdy náboženství v našich životech nehraje moc velkou roli a v soukromé mateřské školy Střížkov mateřských školách se na něj téměř důraz neklade, se opravdu pohádky a povídky stávají jako návod k popisu reality. Do dětského světa patří samozřejmě také tajemství a kouzlo, většina pohádek se bez kouzel a tajemna neobejde. Přináší do příběhu strach i nebezpečí a jistým způsobem učí děti bát se. Ačkoli prožívají strach, je to v bezpečném prostředí domov, mateřská škola, náruč dospělého. Českomoravská Dítě posiluje psychickou odolnost a potvrzuje si bezpečnost prostoru v mateřské škole či doma u rodičů. Prožívání napětí a strachu je pro vývoj dítěte důležité, vede ke zdravému vývoji jeho osobnosti Matějček, Dítě se učí bát nebezpečných situací, ale ne přímým strachem a tím, že by byly vyděšeny. Naopak, učí se pomocí tajemna v literatuře a ví, co by se mohlo stát, kdyby se chovaly například jako dodávek půjčení na Praze 9 Střížkově