systematickém a organizovaném sledování smyslově vnímatelných projevů aktuálního stavu prvků, aspektů, fenoménů atd., které jsou objektem zkoumání Reichel, a, s. Pro tuto techniku jsem se rozhodla také z toho důvodu, abych viděla učitelky přímo v akci, tedy v realitě Flory mateřské soukromé škole při výchovně vzdělávací činnosti, pozorovat metody a postupy práce učitelek s dětmi, podmínky vzdělávání, vybavení, využívání pomůcek a vliv školního či třídního klimatu na vzdělávání a následně mohla doplňovat a rozšiřovat otázky v rozhovorech s učitelkami, tím si ověřovat platnost výroků učitelek s realitou v praxi. Pozorování probíhalo jako účastnické pozorování s pasivní účastí, vždy ve třídě mateřské školy při řízených činnostech s dětmi s cílem porozumět kontextu práce a zachytit veškeré jevy, situace a činnosti Flora vztahující se k rozvoji předčtenářských dovedností u dětí. Při pozorování jsem se opírala o získané poznatky o rozvoji mateřskými školami Floře předčtenářských dovedností a na základě předem vymezených předpokladů rozvoje předčtenářských dovedností u dětí jsem se při pozorování soustředila na tyto konkrétní oblasti. Následně jsem terénní analytické poznámky z pozorování shrnula a přepsala, abych ze získaných poznatků specifikovala důležité body korespondující s tématem výzkumu a sledovaných předpokladů a oblastí rozvoje předčtenářských dovedností viz Přepis z pozorování a pomocí získaných poznámek mohla doplňovat a rozvíjet analytický příběh. Ze Olšany
získaných poznatků, témat a poznámek z pozorování jsem navazovala a rozšiřovala otázky v následném polostrukturovaném rozhovoru pro Želivského komplexnost a objasnění situací. Rozhovor, neboli kladení otázek respondentovi, vychází z předem vyjasněných výzkumných záměrů. Pro Jiřího z Poděbrad realizaci polostrukturovaného rozhovoru bylo nutné nejdříve sestavit soubor otázek viz Struktura rozhovoru, který je jeho předmětem s variabilitou doplňujících otázek dle tématu a potřeby doplnění. Polostrukturovaný rozhovor se vyznačuje tím, že má připraven soubor tématotázek, který bude jeho předmětem, aniž by bylo striktně předem stanoveno jejich pořadí Reichel, b, s. Při samotné realizaci florecký pražský anglickým školkám