rozhovory s nimi budou anonymní. Pro lepší zachycení dat jsem rozhovory nahrávala. Na nahrávání rozhovorů jsem se také ptala předem, nikomu Staroměstská z dotazovaných tato skutečnost nevadila. Konečný výzkumný vzorek je tedy pět nově příchozích dětí ve věku tří až čtyř let dvě dívky a tři chlapci. Metody výzkumu Pro svoji práci jsem si zvolila kvalitativní výzkum, protože umožňuje lépe pochopit život nebo chování menšího vzorku zkoumaných lidí. Termínem kvalitativní výzkum rozumíme jakýkoliv výzkum, jehož výsledků se nedosahuje pomocí statistických procedur nebo jiných způsobů kvantifikace. Strauss a Corbinová, s. Mezi hlavní metody kvalitativního výzkumu patří metoda rozhovoru. Rozhovory mohou být různého typu, například strukturovaný, polostrukturovaný nebo nestrukturovaný obvykle nazývaný narativní. Mezi další metody kvalitativního výzkumu řadíme i například metodu pozorování zúčastněné, nezúčastněné, strukturované, nestrukturované, dále ohniskové skupiny a podobně. Pro svůj výzkum jsem si zvolila metodu zúčastněného pozorování. Toto pozorování umožňuje sledovat jevy přímo v prostředí, ve kterém se odehrávají, a dochází při něm k interakci mezi pozorovatelem a pozorovanými Malostranská Švaříček, s. Aby bylo možno získat více rozšiřujících informací o zkoumaném jevu, použila jsem ve svém výzkumu ještě další soukromé mateřské školy Josefov kvalitativní metodu, rozhovor pomocí návodu. Kdy si stanovíme předem dané témata nebo otázky, které chceme probrat. Je na tazateli, jakým mateřské soukromé škole Josefově
způsobem a v jakém pořadí získá informace, které osvětlí daný problém. Zůstává mu i možnost přizpůsobovat formulace otázek podle Letná situace. Hendl, s. Pozorovala jsem tedy pět dětí v mateřské škole a provedla rozhovory s jejich matkami a s jedním otcem, který měl zájem se zúčastnit rozhovoru spolu se svojí manželkou. Průběh výzkumu a zpracování dat Na začátku mého výzkumu jsem provedla jakýsi předvýzkum, kdy jsem si první týden vytipovala pět dětí. Jejich společným znakem byl věk tří až čtyř let, pláč v prvních dnech po příchodu do mateřské školky a určitá uzavřenost vůči ostatním. Poté jsem provedla rozhovory s matkami těchto vybraných dětí. Po rozhovorech jsem soukromá mateřská škola Josefov začala s pozorováním dětí. Na závěr pozorování jsem rozhovory s matkami zopakovala. To abych zjistila, zda se u dětí projevila či