mohou vyčíst matčin neklid i z mimiky nebo z gest. Tudíž to mohlo ovlivnit i chlapcovy začátky v MŠ, které se neobešly bez pláče a bez Výtoň smutku. Poslední informantka vyjádřila obavu z toho, že se její dcera naučí škaredá slova a že bude možná více nemocná. Úzkost Vyšehrad mateřskými školami nepociťovala. kategorie Slzavé údolí Tato kategorie vystihuje první ráno a první den v mateřské škole, kdy všechny zkoumané děti, až na jednu holčičku, plakaly již před vstupem do MŠ nebo následně po odchodu rodičů. Některé děti chodily s pláčem ještě další rána, postupně slzy ustupovaly. Á, tak se ráno probudila, že jako nejde. Takže prostě byl řev, po cestě i že nejde. A tam taky, tam sem musela být s ní chvilku, a pak jsem to udělala tak, že jsem odešla a dala jsem ji prostě řvoucí učitelce R No já se přiznám, že prvních čtrnáct dní jsme teda plakali. Ráno už u snídaně, už u probuzení. Pak teda ta cesta byla spíš taková tichá.R odešli jsme a zamával nám, úplně jako s úsměvem a přijďte pro mě po obědě. No a přišli jsme teda a to bylo jako se slzičkama.R kategorie Chlupatá deka Tato kategorie je zaměřená na povídání dětí o školce, zda děti samy vypráví, co se dělo ve školce nebo to z nich takzvaně leze jako z chlupaté deky, kdy maminky z dětí musejí doslova tahat, co se ve školce dělo. Všechny děti, až na jednu holčičku, zpočátku o školce nechtěly samy mluvit, Folimanka ani když se jich matky ptaly, co se ve školce dělo. Samy matky popisují, že zjistily, že je zbytečné se dětí ptát pořád dokola, co bylo soukromé mateřské školy Vyšehrad
ve školce. Potom se matky přestaly vyptávat. Po čase děti začaly samy vyprávět rodičům své pocity a prožitky z průběhu dne v MŠ. hlídat děti Praha 2 Vyšehrad